Review: Marauders
Marauders is een hardcore survival looter shooter ontwikkeld door Small Impact Games en uitgegeven door Team17. Het speelt zich af in de jaren ’90 van een post-apocalyptisch retro-futuristisch dieselpunk universum van een aanhoudende Grote Oorlog tussen drie facties en combineert de strategische maar frenetieke gameplay van een hardcore shooter met het progressiemanagement van een role playing game. Marauders is laagdrempelig en snel te spelen met diverse interacties tussen de facties. Het bevat ook veel prototype of beperkte productie 20e eeuwse wapens die zelden in andere spellen te zien zijn.
Bij een eerste blik op Marauders is het moeilijk om geen vergelijkingen te trekken met Escape From Tarkov, zozeer zelfs dat Marauders in veel kringen de bijnaam “Starkov” heeft gekregen omdat het spel zich in de ruimte afspeelt. In het Marauders-universum is de aarde tot het uiterste geïndustrialiseerd en zijn velen naar de sterren gevlucht. Als ruimtehuurlingen, bekend als ‘Marauders’, vliegen de spelers met hun schepen door vijandige galactische gebieden om alles wat ze kunnen te redden en met alle mogelijke middelen te overleven. In Marauders spring je alleen of met vrienden op een server en spring je in een ruimteschip om bepaalde structuren in het systeem te bereiken en vervolgens aan te meren en uitrusting uit de installatie te bergen. Gevaar is echter overal in Marauders en zelfs het bereiken van een installatie kan een hachelijke zaak zijn, omdat je ruimteschip kwetsbaar is voor aanvallen en enterpogingen van andere spelers en de AI van het spel.
Esthetisch gezien is het spel een mix tussen WOII en steampunk, waarbij de meeste omgevingen in het spel lijken op de binnenkant van een onderzeeër uit dit tijdperk. De wapens bevatten ook veel wapens die tijdens de Tweede Wereldoorlog in actie kwamen, hoewel ook enkele modernere wapens zoals de M16 hun opwachting maken. Het spel zal geen prijzen winnen voor zijn graphics, maar het doet goed werk met het weergeven van de omgevingen die je verwacht in een spel als dit, de omgevingen zijn soms een beetje karig, maar de texturen in het spel zijn goed weergegeven en houden de omgeving interessanter. Het geluid in het spel is erg spaarzaam, wat de spanning verhoogt wanneer je installaties in het spel doorzoekt, omdat je je dan meer richt op de omgeving om je heen, zoals voetstappen van andere spelers. Een klein minpuntje is dat voetstappen van spelers soms te luid lijken, zelfs als ze verder weg zijn dan je verwacht, wat je kan afleiden wanneer je probeert vast te stellen waar spelers zich bevinden.
Zodra je een installatie op de kaart bereikt, heb je de kans om te kiezen welke uitrusting je mee wilt nemen om de installatie te infiltreren. Houd er rekening mee dat je al je kostbare uitrusting verliest als je sterft, dus wat je meeneemt is cruciaal. Zodra je je uitrusting hebt gekozen, is het tijd om je schip te verlaten en te kijken wat je kunt verzamelen. Hier wordt het spannend, want je hebt maar 25 minuten zuurstof en je moet vechten tegen allerlei AI-soldaten en ontsnapte gevangenen, om nog maar te zwijgen van andere spelers die er ook op uit zijn om te redden wat ze kunnen en terug te keren naar hun schip. Het is erg moeilijk om levend en met berging naar je schip terug te keren, vooral als je alleen speelt, maar je zult de vruchten plukken van betere uitrusting voor toekomstige missies, of van voorwerpen die je kunt verkopen aan de verschillende handelaren in het spel om uitrusting te kopen die je geschikt acht voor toekomstige missies. Er zijn ook dagelijkse contracten in het spel die je kunt uitvoeren om nog meer beloningen te oogsten, tenminste als je ze kunt voltooien. De meeste contracten die ik tijdens het spelen zag, hadden zeer moeilijke vereisten die enorm moeilijk te voltooien zouden zijn zonder een goed team met uitgebreide ervaring met het spel.
Marauders kan een heel moeilijk spel zijn, vooral als je het alleen speelt, maar het kan ook een heel lonend spel zijn als je een geweldig team hebt. Marauders hebben ruwe kanten, wat te verwachten is voor een game met vroege toegang, maar er is een solide basis om hier op voort te bouwen, vooral als ze enkele van de meer opvallende bugs op tijd kunnen oplossen. Als je van een game als Tarkov houdt en een groep vrienden hebt om mee te spelen, is Marauders zeker de moeite van het proberen waard, maar als je van plan bent om alleen te spelen, kun je het beste een paar maanden wachten tot er hopelijk meer spelbrekende bugs zijn opgelost.
Comments are closed.