homebound feature
https://i2.wp.com/www.gamefansite.nl/wp-content/uploads/2017/03/homebound-feature.jpg?resize=845%2C550&ssl=1

Een tijd geleden hadden we het al over de aankondiging van Homebound VR voor Steam. Nu hebben wij de kans gehad deze te spelen door middel van de HTC Vive op de PC.

Homebound VR begint goed. Je wordt “wakker” in een donker ruimtestation waarna je helm oplicht en je langzaam een beter beeld krijgt van wat er om je heen gebeurt. Doordat je ingame in een soort ruimte pak zit, inclusief helm, heb je door het gewicht van de headset het idee dat je echt een helm draagt. Of dit expres was geen idee, maar het is een leuke toevoeging.

“Homebound beschikt over prachtige visuals waardoor je daadwerkelijk denkt dat je je in de ruimte bevind.”

Wanneer je aan de controls bent gewend door wat hints van de AI van het schip kan je jezelf makkelijker door het schip voortbewegen. Je kan wat meer om je heen kijken en ziet vanalles zweven door de lucht, van schroevendraaiers tot zakken chips en floppy disks, ja echt floppy’s. Door te luisteren naar de AI van het schip kom je telkens in een andere ruimte, zo ook in het midden van het schip waar je door het raam kan kijken. Hier zie je de aarde en je waant je bijna echt in de ruimte.

VR Controls

Om terug te komen op de controls van deze game, die zijn niet helemaal super. Soms verdwijnt je hand gewoon of je kan opeens niks meer vastpakken. Je handen zweven maar wat door de lucht zonder dat je er echt iets mee kan doen. Dit haalt je soms uit deze VR illusie doordat je opeens een deur niet meer open kan doen of iets uit de lucht kan pakken. Na een herstart werkte het wel weer, maar kan het ook opeens weer over zijn. En om nu vier keer opnieuw op te starten en weer opnieuw te beginnen lijkt mij niet wenselijk.

Om daar gedeeltelijk over heen te komen zit er ook een free-roam functie in Homebound. Hierin heb je alleen maar de controle om jezelf rond te bewegen. Alles is al open, je kan in je eigen tijd het schip verkennen, zonder dat de tijd loopt en je probeert te ontsnappen zoals in de campaign modus van het spel.